دولفن

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى فأهلاً وسهلاً كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل معنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

دولفن

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى فأهلاً وسهلاً كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل معنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

دولفن

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
تم تجديد شكل المنتدى وإضافة أقسـام جديدة ,,...شأكريـن لكم حسن تعأونكم منتـدى دولـفن
سيتـم تعيـن مشرفيـن للأقسام الجديدة من يشأرك ويتفاعل معنا سنختاره ليصبح مشرفاً

المواضيع الأخيرة

» غرائب وعجائب النساء
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالأحد أغسطس 31, 2014 5:30 pm من طرف نبيل

» 24نقطــــــــة كي تكوني جذاااااااااااااابــــــــة
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالأربعاء مايو 25, 2011 1:34 am من طرف Emad Hamdy

» اى حد عايز أي برنامج يدخل هنا
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالإثنين مايو 16, 2011 12:38 pm من طرف henry22

» اشتقت لكم يا اصدقائي واحبابي وأتمنى ماتكونوا ذكرياتي
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 02, 2010 6:31 am من طرف OLD WEST

» عيد سعيـــــــــــــــد
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالثلاثاء نوفمبر 02, 2010 6:25 am من طرف OLD WEST

» الف مبرووووووووووووووووووك
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالسبت سبتمبر 04, 2010 7:53 am من طرف oleander

» رمضان كريم
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالسبت سبتمبر 04, 2010 7:50 am من طرف oleander

» انقش اسمك في تاريخ المنتدى
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 30, 2010 10:21 pm من طرف aymonboss

» أغاني عيد الأم
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 7:08 am من طرف OLD WEST

» اغاني أجنبي سلو Celin Dion
اسكت يا لســــــانى I_icon_minitimeالإثنين مايو 10, 2010 7:07 am من طرف OLD WEST

oleander
wesam
6 مشترك

اسكت يا لســــــانى

wesam
    wesam
    عضو جديد
    عضو جديد

انثى عدد الرسائل : 25

اسكت يا لســــــانى Empty اسكت يا لســــــانى

مُساهمة من طرف wesam الإثنين ديسمبر 29, 2008 9:03 pm

والله حاولت مليون مره امنع نفسى من الكلام فى المواضيع السياسية ايا كانت تلك المواضيع ولم استطع شعر راسى بيقف غصب عنى اعمل ايه وحلفت مليون مره وصمت 3 مليون يوم ومفيش فايدة برضه فيا لسانى بيفلت غصب عنى

قبل موضوع غزه واهالى غزه اعانهم الله كنت بفكر اكتب موضوع هنا فى الساحة عننا كعرب احنا بنجب بعض فعلا ولا بنكره بعض ولا ايه حكايتنا بالضبط مش عرفه يعنى كان سبب تفكيرى ان اكتب الموضوع فى الاول هو معاناتنا كعرب مع بعض وازى كل واحد فينا مستنى للتانى على هفوه منه ونسينا او تناسينا بمزاجنا عدونا الحقيقى والاوحد
    وكان اللى بيثرنى اكتر فى الكتابة موضوع الطبيبن المصريين فى السعودية واقسم بالله لما كنت بشاهد التلفاز فى احد البرامج الشهيرة اللى كانت بتناقش الموضوع على التلفاز من كثر اضطرابى يداى ارتعشت ووقع منى اللاب توب اللى كان على رجلى ومقدرتش امسكه من كتر الغضب اللى جوايا حتى لو اعتقادى غلط بس لقيت شعور فظيع تملكنى وطاقة غريبة فى الكره الشديد اى نعم الميديا / الاعلام عامل كبير فى تحريك الشعوب بس كنت انا بلمس على ارض الواقع سلبيات اخرى احنا شعب مش ملاك لكن مثقلين بالهموم اكثر من اللازم تارة من من الشعب ذاته وتارى اخرى من الدول المجاروة والدول العربية ككل

بس اقسم لكم مره اخرى ان سبب هدوئى مره اخرى كان شىء واحد وانسان واحد هو ‘***** نــــــاصر ***** او بن باو متستغربوش صدقونى والله لما افتكرت طيبة الانسان ده و صفائه قلت فى بالى ده الانسان السعودى الطيب من البلد اللى كل شعب مصر نفسها تهفو الى ترابه ولمكه وللمدينة

نفس الوضع اتكرر سابقا معى واحتدت حماستى وغيرتى اللى احيانا زيادة عن اللزوم مع دولة زى الكويت بس رجعت وهديت لما افتكرت اوليندر وهى رمز لى للكويت وقد ايه انا بحبها بجد من غير ما افكر فى الجنسية ولا بعمل لها حساب وعمرى ما حسيت انها مش مصرية بالعكس كنت ساعات بحس والله انها نفس روحنا بالضبط وعادتنا وتقاليدنا قد ايه ثقافتها عاليه ومخها كبير

مره تانية وخبطات اخرى من فلسطين والدول العربية المجاورة بس افتكرت زهر الرمان وفكرها وعقليتها ورجع لى هدوئى من جديد

بس صدقونى انا مش ببرر لنا تقاعسنا ولا ببرر قد ايه احنا متخاذلين مع بعض بس انا اكتشفت ان لما عرفت الانسان صح بدون ما اعمل حاجز لجنسية ولا اهتمام لحدود قد ايه حسيت ان احنا شخص واحد وايد واحده كلنا مسلمين وبس كلنا لساننا ينطق لغة واحدة

بس للاسف وللخسارة وزى ما انا كنت بثور وبغضب ومش بقدر امسك لسانى فى الدفاع عن شىء بعتبره حته منى اكيد فى ناس تانية ساعة الغضب بتخبط فى الطريق الغلط

انا مش بدافع عن بلادى ولا عن حكومتى قد ما انا شايفه قد ايه الظلم اللى مصر فضلت تتظلمه لسنوات كثيرة ومن اقرب الناس لينا ومن اكثر الناس اللى ساعدنا ومن اكتر الناس اللى اتهاجمنا
    امبارح ف مناقشة داخل المكتب مع زملائى كلنا كنا متعاطفين ومتأثرين جدا مع اللى بيحصل فى غزة وانا واصدقائى قررنا نصلى ونصوم اليوم لفك الكرب عنهم باذن الله وده اضعف الايمان بالنسبة لنا بس بنضايق من الهجوم اللى ملوش سبب حقيقى مبرر على مصر

وزميلى قال لى كلمة لما تأسفت على حالنا قال لى انت زعلانه ليه قلت له يرضيك كده مدبهدلين على طول مهما عملنا ولا ساعدنا قال وماله فيها ايه الاخ كبير دايما بيتحاسب على اخطاء الصعيرين حتى فى بيوتنا لما الاخ الصغير بيعمل شىء غلط الاخ الكبير بيلام على تقصيرة فى الاشراف عليه ودى عادة عندنا وده اللى عملته حماس وفتح فى حقنا غلطوا واحنا اللى اتلامنا من الاخر

امبارح انا واخى لما اتفرجنا على التلفاز فى المظاهرات اللى ضد مصر فى معظم الدول العربية قلت له انا نفسى الدول العربية تعتبر مصر دولة بنت كلب ( اسفة على اللفظ ) دولة خاينه دولة زبالة واليهود احسن منهم وينسونا خالص اكننا مش موجودين على الخريطة العربية اصلا يتصرفوا هما مع بعضهم ويلموا نفسهم كده سلاحهم على اموالهم على رجالهم ويحاربوا ميقعدش كل واحد منهم فى منبره يقول الكلام ده على مصر

مش مكعقول مصر تتحاسب على خلافات بين فتح وحماس وضحايا ملناش ذنب فيهم الله يرحمهم ويساعدهم ويعاونهم ويخفف عنهم وقلبى معاهم والله

اشمعنى احنا الدولة العربية الوحيدة اللى مطالب انها تقدم رجالتها جنود يحاربوا ودمائها وارضها ونفتح سيناء لاهل فلسطين ونديها لهم ليه ؟؟؟ هل فى دولة عربية تقبل كده تقبل تدى جزء من ارضها لشعب تانى اكيد كلنا فاكرين حرب العراق والكويت وكلنا رفضا الكويت تكون احد محافظات العراق كا زعم من زعم
    السلطة الفلسطينة قصدها تحرج مصر فتحنا لهم الحدود اثناء الحج عشان الحجاج يمروا وهما اللى رفضوا بعد كده !!!!!
    دولقتى بيتهمونا بالخيانة ؟؟؟؟ ليه وعشان ايه ومن منا بلاخطيئة فليرمنا بحجر

(((((((((((((((((((((( مهو اللى ميعرفش يقول عدس يا خونااا )))))))))))))))))))

اه يا قلبى وانا بتفرج على قصور رجال السلطة الفلسطينيه فى مصر بملايييين الجنيهات
    اه يا قلبى و الفطينى بيتعلم زيه زى المصرى وبيدخل الجامعات نفسها وبنفس الفلوس والدعم بخلاف الجنسيات الاخرى
    اه يا قلبى على المصريين اللى اتبرع بدمهم للفلسطيننين فى المستشفيات وفتحنا لهم المعابر
    اه يا قلبى وانا بشوف جند بلدى بيموتوا برصاص فلسطينى
    اه يا قلبى وانا بشوف الشيعه دلوقتى بقى لهم سعر وبيتكلموا عن حماية المسلمين طيب كنتوا فين قبل كده وعملتوا ايه يا حزب الله لاهل فلسطين يا ريت اهل فلسطين يوجهوا سلاهم وحربهم بالكلام على مصر على حكومتهم وقادتهم
    اه يا قلبى على الدول العربية اللى قالت كلمتها ولمت شملها واتشمللت وعملت حاجة مش القرعه بتتعاير بشعر بنت اختها
    اه يا قلبى على المصرى كفاية علينا مشاكل بلدنا ومعاناة مع شعبنا وحكومتنا

ويا عرب متشمتوش الصهاينة بينا
    يا عرب كلمة عقل للى عنده عقل يراجع نفسه ويراجع الاحداث واللى رفع ايده ضد بمصر بحجر وعلا حنجرته بسبابه يراجع حكومته ويشوف هما واقفين ليه بيتفرجوا وينسوا مصر ويرميها بحجارة برضه ومنا منا بلا خطيئة فليرمنا بحجر

ومع حبى للعربى اللى زى باو واولى وزهر الرمان وساهير ودريم
    برغم ما يفعل الاخرين واسكت بقى يا لســـــــــانى

اعذرونى والله غصب عنى جوايا شىء مكتوم كان لازم يخرج

واسفة لادارة المنتدى اذا كان موضوعى هيسبب لهم احراج او اى بادرة لمشلة ما
    oleander
    oleander
    Admin

انثى عدد الرسائل : 1022

اسكت يا لســــــانى Empty رد: اسكت يا لســــــانى

مُساهمة من طرف oleander الإثنين ديسمبر 29, 2008 11:38 pm

أهلاً سمسمة
    لكل شخص فينا الحق أن يعبر عما يدور بداخله
    وأنا أن كنت تعرفي عني أني لا أحب الســياسة ولا أميل نحوها
    كما أني لا احاول أن ظاتابع الأخبار السياسية لأني يكفي الفرد منا همومه الفردية
    ولكن حينما لمحت أحداث غزة
    شعرت بأنه فعلاً لو اتحدت جميع الدول العربية لأستطعنا ان نهزم
    ألد الأعداء
    ولكن متى واين وكيف ؟؟؟

الواحد بيصلي ويتمنى انه يجتمع شمل المسلمين

وتحياتي لك وسام
    OLD WEST
    OLD WEST
    مشرف

مُساهمة من طرف OLD WEST الثلاثاء ديسمبر 30, 2008 5:52 am

نفس الإحساس ياوسام

بس لاحظت حاجه

دائماً الي يولع النار بين الدول العربيه له غرض

مثلاً قضية الأطباء معروف الي ولع القضيه مسيحي من مصلحته تتوتر العلاقات بين الشعوب العربيه المسلمه

نفس الشيء الارجوز حسن نصظ ابليس لقاها فرصه وبدا يلقي الخطب ويحمل مصر المسؤولية ونسى اسرائيل

وين ال50 الف صاروخ ياحسونه ليه ماتطلقها على اسرائيل؟

ولا وين ايران وشعاراتها الشيطان الاكبر وسنمسح اسرائيل من الخريطه؟

وين الترسانه النوويه الحين جا وقتها يله ورونا الهمه

هذولا هم المستفيد من المشاحنات العربيه العربيه

كل سنه تصير مشاكل بين دولتين عربيات

السعوديه وسوريا

وقطر والسعوديه

وفلسطين ومصر

ومصر والسعوديه

وكثير المشاكل

ومشكلتنا شعوب عاطفيه مانفكر يعني اي شي نسمعه نسوي بسببه مشاكل كثيره

يعني لولا الله ثم الناس العاقله من الطرفين الله اعلم وش يصير

اوقات اقول ليتني مو عربي ولا معي جنسيه اجنبيه واريح راسي

بعدين المشاكل هذي ماتنحصر بين الدول العربيه فقط

مثلا عندنا بالسعوديه مناطق كثيره

وفيه مشاكل وعنصريه مناطقيه كبيره لكن تشوفين الكل مع بعض اذا فيه شي يخص الوطن

نفس الحكي مع العرب تلقينهم مشاكل وكل واحد يبحث عن فضايح الدوله الثانيه

لكن تلقينهم اذا تدخل طرف ثالث اعجمي كلهم تجيهم الحميه ويفتخرون باحمد زويل لانه عربي

صدقيني وسام اي مشكله بين دولتين عربيتين لو بحثتي تلقين السبب طرف ثالث له مصالح خفيه

++ خاتمه ++

شكرا وسام على ضنك فيني والله ان الفخر والشرف لي الي عرفت ناس مثلك ومثل احمد ونعم الأخوه

زهر الرمان
    زهر الرمان
    مشرف

مُساهمة من طرف زهر الرمان الجمعة يناير 16, 2009 3:45 pm

عزيزتي وسام بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حقك تغيري على بلدك وتزعلي من التهم الموجهه ليها
    واسمحي لي أأقولك مين فينا مش متهم ؟؟

احنا الفلسطينية متهمين بأنا بعنا أرضنا
    وليس لنا الحق لا في فلسطين ولا في الأقصى ؟؟

ولو بحثت في التاريخ لوجدت ملايين الاتهامات لكل شعب وكل دولة
    ولو فكرت لبرهة لاكتشفت أن الهدف من كل هذا هو الوقيعة بيننا نحن العرب
    والمسلمين والمستفيد الوحيد هو العدو الصهيوني ..

وصدقيني لو سمحت الحكومات لرجالها بالخروج للحرب لخرج الكثيرين
    وليس فقط المصريين .. فهناك ملايين تتوق نفوسهم للجهاد واستعادة الأقصى ..

وأعتقد أن الفلسطينين في غزة لا يريدون سيناء ولكن من الطبيعي عندما تكوني محاصرة وقنابل الفسفور تُلقى عليك وتقتل أولادك فإنك ستبحثين عن أقرب مكان للخروج إليه وهذه فطرة الإنسان ( البحث عن الأمان )..
    وقيسيها على الجيران في السكن عندما تشتعل النار في بيت أحدهم يلجأ إلى أقرب جار للاحتماء ببيته ..

عندما كنت أسمع ما يقال عن مصر كنت أحزن لأني أعرف شعبها وتعاملت معهم وأعرف كم هم طيبين ويكفي أنني كنت أحل ضيفة على بيوت زميلات لي وكنت أعامل أحسن معاملة وكان الكرم هو لسان حالهم ..

عزيزتي لا أريد أن أقول افصلي السياسة عن وجوه الحياة الأخرى فجميعها تصب في بوتقة واحدة .. ولكن يكفي أن أقول أننا لا نستطيع أن نحكم على الأمور إلا عندما نعرف جميع جوانبها وفي السياسة الكثير من المجاهيل والوجوه غير المعروفة ولا يعرفها سوى الساسة والقيادين لذلك سيتحمل كل منهم تبعات منصبه ..

وفي النهاية أريدك أن تعلمي عزيزتي أنه عندما يخرج العرب للحرب عليهم أن يضعوا نصب أعينهم أنهم متجهون لفلسطين لاستعادة الأقصى من اليهود لا للدفاع عن غزة ولا عن الفلسطينين ..
    وعلى فكرة يا وسام الدراسة في مصر تدفع مصاريفها بالدولار عزيزتي حتى للفلسطيني ...

وأخر كلامي أختي في الله هو
    لا إله إلا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير ...
    widy
    widy
    مشرف

انثى عدد الرسائل : 181

مُساهمة من طرف widy الأربعاء يناير 28, 2009 5:08 am

بصراحة انا ماني عارف شقول بس الواحد لو ماعبر عن راية في المواضيع راح يموت فعن نفسي راح اعبر حتى ماموت
    kono
    kono
    عضو ماسى
    عضو ماسى

ذكر عدد الرسائل : 776

مُساهمة من طرف kono السبت مارس 21, 2009 3:41 am

يجب الا يسكت الانسان طويلا حتى لا يشعر بالكبت ولكن يجب ان يتكلم بحكمه

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 19, 2024 6:53 pm